Pengharaman Asbestos: Larangan Yang Tertangguh

Asbestos, sekumpulan mineral silikat berserat yang secara semula jadi berlaku, telah lama diketahui sebagai ancaman kesihatan utama. Diklasifikasikan sebagai Karsinogen Kumpulan I oleh Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa (IARC), asbestos menyumbang kepada 70% daripada semua kes kanser pekerjaan global menurut Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO). Penyakit berkaitan asbestos seperti mesothelioma, kanser paru-paru, dan asbestosis telah menyebabkan lebih 200,000 kematian pekerja di seluruh dunia setiap tahun.

Pendedahan kepada asbestos berlaku melalui aktiviti seperti pembongkaran bangunan, penyelenggaraan, pemecahan kapal, dan pengendalian sisa. Tiada tahap pendedahan yang selamat, seperti yang ditegaskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Kesemua penyakit ini boleh dicegah sepenuhnya, tetapi langkah-langkah proaktif amat diperlukan untuk menghapuskan ancaman ini.

Sumber dan Penggunaan Asbestos

Di Malaysia, asbestos masih digunakan secara meluas dalam pelbagai sektor, walaupun terdapat bukti kukuh tentang bahaya kesihatannya. Serat asbestos jenis chrysotile yang diimport adalah antara bahan utama yang terus digunakan dalam pembinaan dan pembuatan. Walaupun banyak negara, termasuk Thailand, Australia, dan Jepun, telah mengharamkan penggunaan asbestos, Malaysia masih bergelut untuk melaksanakan dasar larangan sepenuhnya.

Kajian semasa oleh Jabatan Alam Sekitar Malaysia sedang menilai kesan asbestos terhadap kesihatan dan alam sekitar, tetapi desakan terhadap larangan segera semakin meningkat. Penangguhan tindakan hanya akan meningkatkan beban kesihatan dan ekonomi negara.

Tindakan Perlu Diambil

Malaysia memerlukan pelan tindakan bersepadu untuk menangani isu asbestos, termasuk:

  1. Larangan menyeluruh: Mengharamkan semua bentuk asbestos dan menghentikan import serat chrysotile asbestos secara serta-merta.
  2. Pemansuhan berperingkat: Memansuhkan penggunaan asbestos dalam produk pengguna dan industri melalui fasa peralihan dengan penggantian bahan yang lebih selamat.
  3. Peningkatan kesedaran: Mengadakan kempen pendidikan bagi pekerja dan masyarakat tentang bahaya asbestos.
  4. Perundangan ketat: Memperbaiki dasar dan undang-undang sedia ada untuk memastikan pematuhan penuh oleh industri.
  5. Kerjasama serantau: Melibatkan diri secara aktif dalam kerjasama dengan negara jiran melalui Indo-Pacific Economic Framework Agreement untuk mempercepatkan peralihan kepada bahan gantian.

Pengajaran Dari Pengalaman Antarabangsa

Negara-negara seperti Australia telah menunjukkan bagaimana larangan asbestos dapat menyelamatkan nyawa walaupun ia datang dengan kos ekonomi jangka pendek. Selepas melaksanakan larangan pada tahun 2003, Australia masih berhadapan dengan lebih 4,000 kematian tahunan akibat penggunaan asbestos sebelumnya, tetapi langkah ini membantu mengurangkan pendedahan dan penyakit baru.
Kemboja telah mengumumkan larangan asbestos menjelang 2025, manakala Indonesia telah memperkenalkan pelabelan amaran kesihatan untuk produk asbestos. Amerika Syarikat juga telah mengumumkan larangan penuh. Ini menunjukkan bahawa walaupun negara-negara membangun boleh mengambil tindakan tegas untuk melindungi rakyat mereka.

Kesimpulan

Malaysia tidak boleh terus menangguhkan tindakan terhadap ancaman asbestos. Pengalaman antarabangsa dan saranan WHO serta ILO menunjukkan bahawa pengharaman asbestos adalah langkah terbaik untuk melindungi kesihatan awam dan mengurangkan beban ekonomi. Dengan pelaksanaan dasar yang kukuh dan sokongan daripada semua pihak berkepentingan, Malaysia boleh menjadi contoh kepada negara lain di rantau ini dalam usaha melindungi nyawa dan kesihatan rakyatnya. Larangan asbestos bukan sahaja satu keperluan, tetapi juga tanggungjawab moral kerajaan.

Picture of Shauqi Johara

Shauqi Johara

Researcher, Yayasan Strategik Lestari

KONGSI ARTIKEL

ARTIKEL berkaitan

2025.2
Baca Artikel Penuh
2025.2
Baca Artikel Penuh